Németh Gábor Árpád: A budapesti tömegközlekedés - múlt, jelen, jövő

Szekció utolsó frissítése: 2012. December 21.

Egy menüvel följebb      Vissza a föoldalra
2012. November 10.

Jelen volt 10 fõ:
Börzsönyi Nóra
Marosi-Eleőd Ágnes
Némethné Szivi Zsófia
Garay János
Göttinger Márk
Halm Tamás
Keglevich Kristóf
Marosi József Ágoston
Németh Gábor Árpád
Varga László Sándor

lóvasút

Fotók régi járművekről Budapest tömegközlekedéséből
Fotók a 125 éves a budapesti villamos ünnepségről
Előadásvázlat - Pdf dokumentum, 558kbyte
Budapest gyorsvasúti vonalai és villamoshálózata 2012-ben
    - Forrás: bkk.hu, Pdf dokumentum, 467kbyte

1887-es nagykörúti villamos próbaüzem a Nyugati-pu.-nál

alsóvezetékes villamosok a Blaha Lujza téren a századforduló környékén

Adél, Budapest első csuklós villamosa (1938)

Budapest első trolibusza Óbudán közlekedett 1933 és 1944 között

Rövid ismertetõ:

Az előadás első részében megismerhettük a budapesti tömegközlekedés történetét. Szó volt az első gőzhajóról Buda, Pest és Óbuda között, az omnibuszról, a lóvasútról, valamint az 1887-es nagykörúti villamos próbaüzemről. A villamos elterjedésével kapcsolatban szót ejtettünk a budapesti alsóvezetékes rendszerről és a két nagy vállalat, a BKVT és BVV(V) rivalizásáról. A kisföldalatti építkezéséről, a HÉV hálózat kiépüléséről, a fogaskerekű vasútról és a buszok megjelenéséről is beszéltünk.
A két világháború közötti időszak fejlődéséből a BSZKRT és a két autóbuszüzem megalakulását, az első budapesti trolibuszt, a villamos ágazat fejlődését és az új tömegközlekedési csomóponjtok kialakulását taglaltuk.
A második világháború után a BSZKRT-t feldarabolják és a villamosüzem, autóbuszüzem, HÉV és hajózás különálló szervezeti egységekre esik szét, majd 1967-ben a feldarabolt vállalatokból megalakítják a BKV-t. Ízelítőt kaphattunk az ötvenes évek korszelleméről, majd hosszasan taglaltuk a piros metró építésének elindulását, felfüggesztését, majd ismételt elindítását. Szó volt a metróépítés hatásairól: új közlekedési csomópontok kialakulása, aluljárók, villamos hálózat szétesése, Nemzeti Színház felrobbantása. Beszéltünk a kék metró építéséről, az autósforgalom előnyben részesítéséről, a busz aranykoráról (Ikarus 200) a fővárosban megjelent új villamostípusokról (UV, Bengáli, Ganz ICSV, Tatra T5C5). A 80-as évekkel kapcsolatban megemlítettük a főváros két hazai gyártású járműre vonatkozó két bebukott projektjét, a Ganz G2 metróját és a Hungaroplan villamost. A közelmúltbeli eseményekkel kapcsolatban többek között beszéltünk az elmaradt fejlesztésekről, a hannoveri TW6000 és a Combino villamosokról, az éjszakai buszközlekedés reformjáról.

Az előadás második részében a budapesti tömegközlekedés jelen (2012 ősze) állapotáról volt szó: a járműállomány magas átlagéletkora és ebből fakadóan nagy üzemeltetési költsége, valamint a kötött pályás hálózat széttöredezettsége és pályaállapota sűrgős fejlesztéseket követel meg. Szó volt a 4-es metró építéséről és jelenlegi készültségi állapotáról is.

Az előadás harmadik része a jövőbeli terveket ismertette: A gödöllői HÉV és piros metró összekötéséről, az É-D-i regionális gyorsvasútról, az É-budai fonódó villamosok projektjéről, pesti körgyűrű villamosokról és egyéb hálózat fejlesztési elképzelésekről volt szó.

Széll Kálman tér a 40-es évek elején